Ungdom 13-16 år

Vi ønsker velkommen til orienteringssesongen 2017, med treninger og konkurranser for ungdom i alderen 13–16 år (Ungdomsteamet).

Aktivitetskalender 13-16 år 2017

Filosofi

Med opplegget i Ungdomsteamet ønsker vi å legge til rette for alle mellom 13 og 16 år. Vi tar vel i mot nybegynnere og gir dem en første introduksjon til O-sporten, vi legger til rette for ungdom som har orientering som grunnlagstrening for andre idretter, vi legger til rette for ungdomsløpere som er med på et par o-løp i året, og vi legger til rette for noen av landets beste o-løpere i alderen 13 til 16 år. Med andre ord – på våre treninger er alle mellom 13 og 16 år hjertelig velkommen uansett ferdighetsnivå og ambisjonsnivå. Vi legger spesiell vekt på orienteringsteknisk trening fordi det å lære skikkelig orienteringsteknikk i ung alder er svært viktig for å ha glede av den flotte idretten vår gjennom hele livet.

Treningsopplegg

Ungdomsteamet har fellestrening 2 ganger pr uke fra uke 14 – uke 19 (onsdag og torsdag) og deretter 3 ganger pr uke fra uke 21 – uke 39 (tirsdag, onsdag og torsdag).

Onsdagstreningene (eller SwiS “Swag i skogen”) er treninger i nærområdet med hovedfokus på orienteringsteknikk gjennom ulike momentøkter. Gjennom å tilpasse kartet (f.eks. fjerne deler eller elementer), skal ungdommene få trening i kompasskurs, kurveorientering, detaljorientering osv. tilpasset ulike ferdighetsnivåer. SwiS  (kl. 18:00-19:30) vil normalt ha lavere intensitet enn tirsdagstreningene. Første SwiS er onsdag 29.mars.

“7-70”- treningen (først på torsdager og fra uke 20 på tirsdager) er klubbens hovedtrening og felles for hele klubben fra kl. 18.00 til 19.30. Treningene har hovedvekt på orienteringsteknikk i fart.  Kl. 18.00 er det felles gjennomgang av treningen og oppvarming for 13-16. Disse treningene har forskjellig oppmøteplass fra gang til gang for å få mest variasjon i terrengtype. Treningsområdene omfatter alle våre kart rundt Sognsvann og Maridalen. I tillegg vil vi ha enkelte treninger utenfor vårt nærområde med tanke på spesielt viktige løp som for eksempel Hovedløpet. 7-70-treningene legges opp slik at de passer for alle nivåer. Nybegynnere vil få lette poster, mens de mest rutinerte løperne ofte vil ha mer krevende løyper eller økter med spesielle momenter (f.eks. kart kun med høydekurver) .

På 7-70-treningene legger vi vekt på å skygge løperne, det vil si å følge dem i skogen, slik at vi kan gi personlige tips til hvordan de kan forbedre seg. Vi forsøker å skygge hver løper 2–3 ganger gjennom en sesong – avhengig av kapasitet og antall løpere. I tillegg til skygging går vi også gjennom kart og veivalg fra o-løp for å gi de beste rådene. Første 7-70 trening er 6.april på Langsetløkka.

På torsdager fra uke 20 er det løpetrening (sk “O2-trening”) fra Bommen på Sognsvann før sommeren, fra kl. 18.00 til 19.30. Etter sommerferien er oppmøte på Langsetløkka. På disse treningene har vi intervalltrening. Intervalltrening er den mest effektive treningsformen for løpere mellom 13 og 16 år, og vil gi et godt grunnlag for løpsstyrke både som ungdom, junior og senior. Første intervalltrening er 18. mai.

Samlinger

Det vil bli mulighet til å delta på flere treningssamlinger gjennom sesongen. Dette oppfordrer vi alle våre løpere til å være med på. Noen av samlingene arrangeres av Akershus og Oslo Orienteringskrets, og på disse får man mye fin trening kombinert med at man blir godt kjent med løpere fra andre klubber i Oslo-området.

Konkurranser

Å delta på konkurranser er ingen forutsetning for å delta på våre treningsopplegg, men det er først når man begynner å løpe en del konkurranser at man får fremgang og stor glede av orienteringssporten. Derfor oppfordrer vi alle våre løpere om å delta på så mange o-løp som mulig. De viktigste løpene er Trimtex Cup, Hovedløpet og uttakingsløp til stafetter og Unionsmatchen. For de som ikke har o-løp som førstevalg, anbefaler vi å delta på Nordmarkskarusellen, som er 6 løp i nærområdet i løpet av sesongen arrangert på torsdager. For de som ikke har o-løpende foreldre er det bare å ta kontakt med trenere eller ledere, slik at dere får skyss til løp. Et tips er også å bruke facebook-siden “Nydalen Ungdomsteam” til å avtale skyss, både til treninger og til løp.

Nybegynnere

Som tidligere nevnt tar vi vel i mot nybegynnere og legger til rette for dette. For nybegynnere er det en stor fordel om foreldrene er med på en del av de første treningene, da vi ikke har kapasitet til å følge alle rundt på hver trening. Da kan også foreldrene bli bedre kjent med o-sporten og få en hyggelig tur i skogen! I tillegg anbefaler vi nybegynnere å ta tur-o-poster (Stifinner’n) og liknende opplegg for å lære seg mest mulig orientering.

Sesongplan og øvrig informasjon kan du få fra oppmann eller ved egen link øverst på denne siden. Er du ny og vil komme på en trening, se treningsplanen for oppmøtested. Ring gjerne en av trenerne på forhånd, i tilfelle det skulle være endringer i planen. Velkommen !

Kontaktpersoner

Oppmann: Maria Jonsson (M: 907 58 197), e-post: email hidden; JavaScript is required

Trenere

Hovedtrenere Sondre Ruud Bråten email hidden; JavaScript is required 90 815 546
  Bojan Blumenstein email hidden; JavaScript is required 400 48 221
   Håvard Haga email hidden; JavaScript is required 918 02 309
 Foreldretrenere 16 år (2001) Monica T. Halden email hidden; JavaScript is required 92 833 225
  Alix Young Vik email hidden; JavaScript is required 906 16 284
 
Foreldretrenere 15 år (2002) Jon Iver Bakken email hidden; JavaScript is required 916 97 299
  Einar Lunøe email hidden; JavaScript is required 917 73 270
 
Foreldretrenere 14 år (2003)   Maiken Mo Hjelseth email hidden; JavaScript is required 922 81 089
  Jappe Hjelseth email hidden; JavaScript is required
932 03 463
   
Foreldretrenere 13 år (2004) Helena Axelsson email hidden; JavaScript is required 975 46 680
Knut Aalde email hidden; JavaScript is required 902 04 918

Det er stengt for kommentarer.